Rekondskolan

Rekondskolan

  • Tvätta bilen - Guide för nybörjare: hur tvättar man sin bil? 1. Grundreglerna Tvätta bilen - Guide för nybörjare: hur tvättar man sin bil? 1. Grundreglerna

    Publicerad av Info Rekondkompaniet

     

    Vi får dagligen mail och samtal från kunder som undrar hur man tvättar sin bil, vilka metoder som är bäst, vad man ska undvika, vilka produkter man ska ha, vilka verktyg man ska ha osv. Och vi förstår varför ni undrar! 

    Det finns hur många metoder och tillvägagångssätt som helst som ofta säger "Så här ska ni göra för annars blir det fel". Vi börjar därför denna guiden med att säga att det är så här vi tvättar våra bilar vilket inte ska tolkas som att det är så här man måste tvätta sin bil. Ni kommer garanterat kommer fram till egna metoder och tillvägagångssätt så smånginom också!

    Men innan vi går in på metoder, verktyg och produkter så tar vi upp några grundregler som vi alltid förhåller oss till.

     

    Klarlack: Klarlacken är precis som det låter ett lager med genomskinlig lack som täcker den färgade lacken. Klarlackens uppdrag är att skydda den färgade lacken från omgivningen, exempelvis förhindrar den att solens UV-strålar bleker, och den skyddar även från fysisk nötning. 

    Klarlacken är dock relativt tunn, vilket innebär att frekvent nötning (från t.ex dålig tvätteknik) gör att klarlacken till slut försvinner och kvar har man en ömtålig färgad lack. Skulle det gå så långt att klarlacken försvinner så är det omlackering som gäller. Dyrt!

    Rengör inte torr lack: Syftet med att rengöra sin bil är så klart att få bort smutsen. Smuts på bilar består nästan alltid av damm och lera, vilket ursprungligen kommer från stenar, asfalt, järn, eller rent ut sagt sådant som enkelt kan repa din bil. Med andra ord vill du att smutsen ska tas bort med så lite friktion som möjligt. Mer om detta senare.

    Borsta inte tänderna med toaborsten: Samma tänk avänder vi när det kommer till att tvätta bilen - använd separata verktyg till de smutsigaste områderna, och vice versa. Exempelvis så vill du inte använda samma tvättvante på lacken som du tidigare använt för att rengöra fälgarna. Detsamma gäller med tvätthinkarna där du bör ha minst 2 st, vilket du kan läsa mer om här.

     fälgrengöring

     

    Vi får dagligen mail och samtal från kunder som undrar hur man tvättar sin bil, vilka metoder som är bäst, vad man ska undvika, vilka produkter man ska ha, vilka verktyg man ska ha osv. Och vi förstår varför ni undrar! 

    Det finns hur många metoder och tillvägagångssätt som helst som ofta säger "Så här ska ni göra för annars blir det fel". Vi börjar därför denna guiden med att säga att det är så här vi tvättar våra bilar vilket inte ska tolkas som att det är så här man måste tvätta sin bil. Ni kommer garanterat kommer fram till egna metoder och tillvägagångssätt så smånginom också!

    Men innan vi går in på metoder, verktyg och produkter så tar vi upp några grundregler som vi alltid förhåller oss till.

     

    Klarlack: Klarlacken är precis som det låter ett lager med genomskinlig lack som täcker den färgade lacken. Klarlackens uppdrag är att skydda den färgade lacken från omgivningen, exempelvis förhindrar den att solens UV-strålar bleker, och den skyddar även från fysisk nötning. 

    Klarlacken är dock relativt tunn, vilket innebär att frekvent nötning (från t.ex dålig tvätteknik) gör att klarlacken till slut försvinner och kvar har man en ömtålig färgad lack. Skulle det gå så långt att klarlacken försvinner så är det omlackering som gäller. Dyrt!

    Rengör inte torr lack: Syftet med att rengöra sin bil är så klart att få bort smutsen. Smuts på bilar består nästan alltid av damm och lera, vilket ursprungligen kommer från stenar, asfalt, järn, eller rent ut sagt sådant som enkelt kan repa din bil. Med andra ord vill du att smutsen ska tas bort med så lite friktion som möjligt. Mer om detta senare.

    Borsta inte tänderna med toaborsten: Samma tänk avänder vi när det kommer till att tvätta bilen - använd separata verktyg till de smutsigaste områderna, och vice versa. Exempelvis så vill du inte använda samma tvättvante på lacken som du tidigare använt för att rengöra fälgarna. Detsamma gäller med tvätthinkarna där du bör ha minst 2 st, vilket du kan läsa mer om här.

     fälgrengöring

    Läs mer

  • Välj rätt trissa med rätt polermedel Välj rätt trissa med rätt polermedel

    Publicerad av Info Rekondkompaniet

      

    BLÅ - GROV

    De stora och porösa cellerna i Rupes blåa pads avleder värme och förhindrar på så sätt att padsen blir för varma, vilket gör det möjligt för polermedlet att fungera så effektivt som möjligt. Den oscillerande röreslen från BigFoot Polermaskiner är med andra ord en perfekt partner till dessa pads. Polermedel sugs inte upp och fastnar i padsen, utan appliceras kontinuerligt, vilket ger ett konstant lager av polermedel mellan lacken och polerpaden.

    Följande medel rekommenderas tillsammans med blå pad

    - Zephir 

     

     

    GRÖN - MEDIUM

    Den oscillerande röreslen från BigFoot Polermaskiner är  en perfekt partner till dessa pads. Polermedel sugs inte upp och fastnar i padsen, utan appliceras kontinuerligt, vilket ger ett konstant lager av polermedel mellan lacken och polerpaden.

    Följande medel rekommenderas tillsammans med grön pad:

    - Quarz för optimalt resultat oavsett yta

    - Zephir för att minska arbetstiden men ändå uppnå en bra finish 

    - Keramik för en-stegs-jobb

     

     

    GUL - FIN

    Detta är den mest mångsidiga paden från Rupes, som anpassar sig utefter valet av polermedel. Paden är medium/hård och består av små fina celler. Denna pad är tillverkat av toppklassig resin och förhöjer glansnivån samtidigt som den erbjuder en snabb avverkningstid.

    Följande medel rekommenderas med gul pad:

    - Quarz för ett utmärkt en-stegs-jobb 

    - Keramik för svåra ytor. Denna kombo eliminerar lättare hologram.

    - Diamond för att uppnå extrem glans på hårda lacker 

     

     

    VIT - EXTRAFIN

    Tillverkad av resin med hög densitet, som resulterar i en mjuk pad med väldigt fin cellstruktur. Denna paden anpassar sig perfekt efter konvexa/böjda och oregelbundna ytor som oftast hittas på sportbilar eller vintage-bilar. Dess unika mjuka densitet gör den vita paden idealisk för att uppnå den där ultraglansiga finishen.

    Följande medel rekommenderas med vit pad:

    - Diamond för att få till ”show car” finish.

     

      

    BLÅ - GROV

    De stora och porösa cellerna i Rupes blåa pads avleder värme och förhindrar på så sätt att padsen blir för varma, vilket gör det möjligt för polermedlet att fungera så effektivt som möjligt. Den oscillerande röreslen från BigFoot Polermaskiner är med andra ord en perfekt partner till dessa pads. Polermedel sugs inte upp och fastnar i padsen, utan appliceras kontinuerligt, vilket ger ett konstant lager av polermedel mellan lacken och polerpaden.

    Följande medel rekommenderas tillsammans med blå pad

    - Zephir 

     

     

    GRÖN - MEDIUM

    Den oscillerande röreslen från BigFoot Polermaskiner är  en perfekt partner till dessa pads. Polermedel sugs inte upp och fastnar i padsen, utan appliceras kontinuerligt, vilket ger ett konstant lager av polermedel mellan lacken och polerpaden.

    Följande medel rekommenderas tillsammans med grön pad:

    - Quarz för optimalt resultat oavsett yta

    - Zephir för att minska arbetstiden men ändå uppnå en bra finish 

    - Keramik för en-stegs-jobb

     

     

    GUL - FIN

    Detta är den mest mångsidiga paden från Rupes, som anpassar sig utefter valet av polermedel. Paden är medium/hård och består av små fina celler. Denna pad är tillverkat av toppklassig resin och förhöjer glansnivån samtidigt som den erbjuder en snabb avverkningstid.

    Följande medel rekommenderas med gul pad:

    - Quarz för ett utmärkt en-stegs-jobb 

    - Keramik för svåra ytor. Denna kombo eliminerar lättare hologram.

    - Diamond för att uppnå extrem glans på hårda lacker 

     

     

    VIT - EXTRAFIN

    Tillverkad av resin med hög densitet, som resulterar i en mjuk pad med väldigt fin cellstruktur. Denna paden anpassar sig perfekt efter konvexa/böjda och oregelbundna ytor som oftast hittas på sportbilar eller vintage-bilar. Dess unika mjuka densitet gör den vita paden idealisk för att uppnå den där ultraglansiga finishen.

    Följande medel rekommenderas med vit pad:

    - Diamond för att få till ”show car” finish.

     

    Läs mer

  • Winter is coming - har du föreberett bilen? Winter is coming - har du föreberett bilen?

    Publicerad av Info Rekondkompaniet

      

    Rekondkompaniets tips och rekommendationer för att förbereda bilen inför den oundvikliga vintern med tillhörande inköpslista. 

    Vi sätter igång direkt:

    Till att börja med så rekommenderar vi starkt att du tvättar bilen 2-4 gånger per månad. Detta låter extremt i vissas öron, men anledningen till detta är saltvatten.

    Saltvatten på vintern... I Sverige???

    Ja, förutom att göra det säkrare att köra din bil under vintern så är saltet på vägarna rena mardrömmen för din bil. När detta skvätter upp på bilen i kombination med allt vatten och snö så har du plötsligt alla ingredienser för rost! Det är dessa ingredienser vi vill tvätta bort så ofta som möjligt.

    Med tanke på att förmodligen ingen människa i världen föredrar sin bil rostig så ska vi hjälpa dig att undvika detta!

    När vi pratar om att tvätta bilen 2-4 gånger per månad så innefattar detta att du har förberett bilen på rätt sätt, vilket ger en betydligt enklare och tidseffektivare tvätt. Målet med denna guiden är att en tvätt inte ska behöva ta mer än 30 minuter. En förutsättning är så klart även att temperaturen inte ligger runt 0-strecket. Så passa på de dagar som temperaturen tillåter!

    Det första steget till att uppnå detta är att skydda lacken, och då helst med keramisk lackförsegling som är betydligt hårdare och mer hållbar än vanligt vax. Detta klarar av is och snöborstar utan att lacken tar skada. Vidare skapar dessa en hydrofobisk yta på lacken vilket resulterar i att snö glider av betydligt enklare, och att det ofta inte ens hinner bildas is.

    Ett tips här är att applicera ett extra lager på de mer utsatta områderna, exempelvis på bilens front. Det andra lagret appliceras när det första lagret har härdat/torkat.

    Exempel på keramisk lackförsegling:

    Gtechnig Crystal Serum LightCrystal Serum Light

    Nanolex Si3DSi3D

    Angelwax Enigma SiO2 wax (keramiskt vax) Angelwax enigma wax

    Som stöd till det keramiska lackskyddet, som också bevarar livslängden på det, är en detailer samt ett schampo som innehåller vax. Dessa rengör samtidigt som de lägger på ett skydd på det keramiska lackskyddet. Skydd för skyddet med andra ord!

    Exempel på detailers:

    Angelwax Enigma QED Angelwax Enigma QED

    Tershine Refract Tershine Refract

    Koch Chemie Allround Quick Detailer 


    Exempel på schampon:

    Gyeon Q2M Bathe Plus 

    Meguiars Ultimate Wash and Wax Meguiars Ultimate Wash and Wax

    Angelwax Enigma Schampoo 

    För de mer ihärdiga fläckarna så är det avfettning som gäller. Ett väldigt prisvärt men skonsamt och effektivt avfettningsmedel är Selaclean Avfettning 

    När bilen torkas efter rengöring så är en bra microfiberhandduk A och O. Så om det börjar tryta där hemma, eller om du inte har någon alls så finns dessa så klart hos oss. 

    Exempel på microfiberdukar:

    Gtechniq MF4 Diamond Sandwich Drying Towel 

    WAXD Drying Towel 

    WAXD Edgeless Buffing Towel 

    Vi är nästan klara! Men inte riktigt än...

    Något som man ofta glömmer av är att behandla dörrlisterna. Dessa bör göras ungefär 1 gång per månad med valfri gummibehandling. Annars finns det risk att gummit och "plåten" fryser ihop, och skadas när dörren väl öppnas. Ett enkelt sett att undvika detta är att ha lite fett på listerna. 

    Och när vi väl är inne och pratar gummi så kan vi lika gärna passa på att ta vindrutetorkarna. Fäll upp dessa när bilen inte används! Samma sak gäller här - och det har ni garanterat märkt någon gång också - att de fryser fast. Vill du gå all in så kan du även köpa torkarblad som är anpassade för vintern. Dessa har ett hårdare gummi som inte går sönder lika lätt. 

    Slutligen - vindrutorna.

    Dessa behandlas med fördel med en glasförseglare. Glasförseglingen fungerar på samma sätt som lackförseglingen - det stöter bort vatten och snö, och gör det älskvärda jobbet med att skrapa rutorna på morgonen betydligt enklare! 

    Exempel på glasförsegling: 

    Rain-X Rain Repellent Rain-X Rain Repellent

    Angelwax H2GO Angelwax H2GO

    Nanolex Ultra Glass Sealant Nanolex Ultra Glass Sealant

     

     

      

    Rekondkompaniets tips och rekommendationer för att förbereda bilen inför den oundvikliga vintern med tillhörande inköpslista. 

    Vi sätter igång direkt:

    Till att börja med så rekommenderar vi starkt att du tvättar bilen 2-4 gånger per månad. Detta låter extremt i vissas öron, men anledningen till detta är saltvatten.

    Saltvatten på vintern... I Sverige???

    Ja, förutom att göra det säkrare att köra din bil under vintern så är saltet på vägarna rena mardrömmen för din bil. När detta skvätter upp på bilen i kombination med allt vatten och snö så har du plötsligt alla ingredienser för rost! Det är dessa ingredienser vi vill tvätta bort så ofta som möjligt.

    Med tanke på att förmodligen ingen människa i världen föredrar sin bil rostig så ska vi hjälpa dig att undvika detta!

    När vi pratar om att tvätta bilen 2-4 gånger per månad så innefattar detta att du har förberett bilen på rätt sätt, vilket ger en betydligt enklare och tidseffektivare tvätt. Målet med denna guiden är att en tvätt inte ska behöva ta mer än 30 minuter. En förutsättning är så klart även att temperaturen inte ligger runt 0-strecket. Så passa på de dagar som temperaturen tillåter!

    Det första steget till att uppnå detta är att skydda lacken, och då helst med keramisk lackförsegling som är betydligt hårdare och mer hållbar än vanligt vax. Detta klarar av is och snöborstar utan att lacken tar skada. Vidare skapar dessa en hydrofobisk yta på lacken vilket resulterar i att snö glider av betydligt enklare, och att det ofta inte ens hinner bildas is.

    Ett tips här är att applicera ett extra lager på de mer utsatta områderna, exempelvis på bilens front. Det andra lagret appliceras när det första lagret har härdat/torkat.

    Exempel på keramisk lackförsegling:

    Gtechnig Crystal Serum LightCrystal Serum Light

    Nanolex Si3DSi3D

    Angelwax Enigma SiO2 wax (keramiskt vax) Angelwax enigma wax

    Som stöd till det keramiska lackskyddet, som också bevarar livslängden på det, är en detailer samt ett schampo som innehåller vax. Dessa rengör samtidigt som de lägger på ett skydd på det keramiska lackskyddet. Skydd för skyddet med andra ord!

    Exempel på detailers:

    Angelwax Enigma QED Angelwax Enigma QED

    Tershine Refract Tershine Refract

    Koch Chemie Allround Quick Detailer 


    Exempel på schampon:

    Gyeon Q2M Bathe Plus 

    Meguiars Ultimate Wash and Wax Meguiars Ultimate Wash and Wax

    Angelwax Enigma Schampoo 

    För de mer ihärdiga fläckarna så är det avfettning som gäller. Ett väldigt prisvärt men skonsamt och effektivt avfettningsmedel är Selaclean Avfettning 

    När bilen torkas efter rengöring så är en bra microfiberhandduk A och O. Så om det börjar tryta där hemma, eller om du inte har någon alls så finns dessa så klart hos oss. 

    Exempel på microfiberdukar:

    Gtechniq MF4 Diamond Sandwich Drying Towel 

    WAXD Drying Towel 

    WAXD Edgeless Buffing Towel 

    Vi är nästan klara! Men inte riktigt än...

    Något som man ofta glömmer av är att behandla dörrlisterna. Dessa bör göras ungefär 1 gång per månad med valfri gummibehandling. Annars finns det risk att gummit och "plåten" fryser ihop, och skadas när dörren väl öppnas. Ett enkelt sett att undvika detta är att ha lite fett på listerna. 

    Och när vi väl är inne och pratar gummi så kan vi lika gärna passa på att ta vindrutetorkarna. Fäll upp dessa när bilen inte används! Samma sak gäller här - och det har ni garanterat märkt någon gång också - att de fryser fast. Vill du gå all in så kan du även köpa torkarblad som är anpassade för vintern. Dessa har ett hårdare gummi som inte går sönder lika lätt. 

    Slutligen - vindrutorna.

    Dessa behandlas med fördel med en glasförseglare. Glasförseglingen fungerar på samma sätt som lackförseglingen - det stöter bort vatten och snö, och gör det älskvärda jobbet med att skrapa rutorna på morgonen betydligt enklare! 

    Exempel på glasförsegling: 

    Rain-X Rain Repellent Rain-X Rain Repellent

    Angelwax H2GO Angelwax H2GO

    Nanolex Ultra Glass Sealant Nanolex Ultra Glass Sealant

     

     

    Läs mer

  • Lackförsegling - det ultimata lackskyddet. Men glansen...? Lackförsegling - det ultimata lackskyddet. Men glansen...?

    Publicerad av Info Rekondkompaniet

    För att förhindra missförstånd så tar vi det från början.

    Lackförsegling (keramiska) kan ses som syntetiska bilvaxer, som likt vanliga bilvaxer är till för att skydda lacken på ditt fordon. 

    Men vad är det då som skiljer en keramisk lackförseglare mot ett vanligt bilvax?

    För det första så är lackförseglare som nämnt ovan gjorda på syntetiska ämnen (kemiskt framtagna) jämfört med bilvaxer som är gjorda på naturliga ingredienser. Resultatet av detta är att lackförseglingen håller väldigt mycket längre - oftast i minst 6 månader. 

    För det andra så reducerar keramiska lackförseglare ytspänningen på lacken. 

    Ytspänning...!?

    Vi går inte in på djupet här, men kort sammanfattat så innebär en låg ytspänning att smuts, vatten och liknande inte fastnar på ytan. Ett bilvax reducerar inte ytspänningen lika mycket som en lackförseglare, vilket i sin tur innebär att det blir enklare att behålla sitt fordon rent med lackförsegling jämfört med vax.

    Men jag är ute efter maximal glans! Vad ska jag välja då?

    Kort svar: bilvax.

    Långt svar: lackförsegling en glasliknande reflektion i lacken jämfört med ett vax som ger en djup, wet-look glans.

    Sammanfattat: 

    Keramiska lackförseglare ger ett betydligt bättre, och mer långvarigt skydd och lämpar sig extra bra under vintermånaderna när det är extra skitigt på vägarna. Vax ger ett bra skydd, men inte lika hållbart. 

    När det kommer till optimal glans så vinner bilvax oftast

     

    För att förhindra missförstånd så tar vi det från början.

    Lackförsegling (keramiska) kan ses som syntetiska bilvaxer, som likt vanliga bilvaxer är till för att skydda lacken på ditt fordon. 

    Men vad är det då som skiljer en keramisk lackförseglare mot ett vanligt bilvax?

    För det första så är lackförseglare som nämnt ovan gjorda på syntetiska ämnen (kemiskt framtagna) jämfört med bilvaxer som är gjorda på naturliga ingredienser. Resultatet av detta är att lackförseglingen håller väldigt mycket längre - oftast i minst 6 månader. 

    För det andra så reducerar keramiska lackförseglare ytspänningen på lacken. 

    Ytspänning...!?

    Vi går inte in på djupet här, men kort sammanfattat så innebär en låg ytspänning att smuts, vatten och liknande inte fastnar på ytan. Ett bilvax reducerar inte ytspänningen lika mycket som en lackförseglare, vilket i sin tur innebär att det blir enklare att behålla sitt fordon rent med lackförsegling jämfört med vax.

    Men jag är ute efter maximal glans! Vad ska jag välja då?

    Kort svar: bilvax.

    Långt svar: lackförsegling en glasliknande reflektion i lacken jämfört med ett vax som ger en djup, wet-look glans.

    Sammanfattat: 

    Keramiska lackförseglare ger ett betydligt bättre, och mer långvarigt skydd och lämpar sig extra bra under vintermånaderna när det är extra skitigt på vägarna. Vax ger ett bra skydd, men inte lika hållbart. 

    När det kommer till optimal glans så vinner bilvax oftast

     

    Läs mer

  • 5 saker du ska göra för att undvika tvättrepor! 5 saker du ska göra för att undvika tvättrepor!

    Publicerad av Jesper J

    Den livslånga frågan... Hur ska jag göra för att slippa tvättrepor när jag tvättar min älskade bil?

    I ett tappert försök till att svara på denna frågan så har vi på Rekondkompaniet.se satt ihop 5 enkla tips! 

    För er som är nya när det kommer till bilvård så tar vi det från starten och förklarar vad tvättrepor är för något, och hur de uppstår. Tvättrepor är små, fina repor i klarlacken på din bil som ger reflektioner i alla riktningar. Dessa är som mest synliga när en ljuskälla lyser rätt på dom, och anledningen till att dom syns så tydligt just då beror just på att de avger en massa reflektioner.

    Många tror att dessa repor uppstår på grund av en felaktigt använd polermaskin (förmodligen pga hur de kan se se ut). Men om du inspekterar dessa på nära håll så ser du att reporna går åt alla möjliga håll, vilket en polermaskin inte gör. Den verkliga orsaken bakom dessa fula märken är felaktiga tillbehör och tekniker, exempelvis att man har tvättat bilen i cirkulerande rörelser med en tvättsvamp.

    hologram

    Men nog om det - ni klickade ju förmodligen in er hit för att få lite tips. Så nu kör vi!

    1, Förmodligen det viktigaste tipset av dom alla: släng tvättsvampen! Varför då kanske du undrar? Jo, för den plockar inte upp något smuts, den drar med smutset över lacken istället. När smuts och grus dras mot lack så bildas det repor. Använd istället tvättvantar gjorda på microfiber som plockar upp smutset och "gömmer" det bland fibrerna.

    2, Använder du bara en hink när du tvättar? Använd två! Läs mer om det här:

    3, Använd separata tvättverktyg för fälgar och däck om de ska rengöras, så som dessa borstar från Wheel Woolies. Bromsdamm är inget du vill dra mot lacken.

    4, Tvätta uppifrån och ner. Annars finns det risk för skador då de nedre delarna på bilen är betydligt smutsigare än de övre delarna.

    5, Behandla bilen med vax/våtvax/sprayvax! Detta gör inte bara bilen snyggare i form av glans och reflektion, vaxet skapar även en hydrofobisk yta som gör att vatten stöts bort vilket gör det svårare för smuts att fastna. Som bonus slipper du tvätta bilen lika ofta, och risken för skador i samband tvätt minskas därigenom. Det är bra!

     

     

    Har du några frågor? Kontakta oss på info@rekondkompaniet.se

    Den livslånga frågan... Hur ska jag göra för att slippa tvättrepor när jag tvättar min älskade bil?

    I ett tappert försök till att svara på denna frågan så har vi på Rekondkompaniet.se satt ihop 5 enkla tips! 

    För er som är nya när det kommer till bilvård så tar vi det från starten och förklarar vad tvättrepor är för något, och hur de uppstår. Tvättrepor är små, fina repor i klarlacken på din bil som ger reflektioner i alla riktningar. Dessa är som mest synliga när en ljuskälla lyser rätt på dom, och anledningen till att dom syns så tydligt just då beror just på att de avger en massa reflektioner.

    Många tror att dessa repor uppstår på grund av en felaktigt använd polermaskin (förmodligen pga hur de kan se se ut). Men om du inspekterar dessa på nära håll så ser du att reporna går åt alla möjliga håll, vilket en polermaskin inte gör. Den verkliga orsaken bakom dessa fula märken är felaktiga tillbehör och tekniker, exempelvis att man har tvättat bilen i cirkulerande rörelser med en tvättsvamp.

    hologram

    Men nog om det - ni klickade ju förmodligen in er hit för att få lite tips. Så nu kör vi!

    1, Förmodligen det viktigaste tipset av dom alla: släng tvättsvampen! Varför då kanske du undrar? Jo, för den plockar inte upp något smuts, den drar med smutset över lacken istället. När smuts och grus dras mot lack så bildas det repor. Använd istället tvättvantar gjorda på microfiber som plockar upp smutset och "gömmer" det bland fibrerna.

    2, Använder du bara en hink när du tvättar? Använd två! Läs mer om det här:

    3, Använd separata tvättverktyg för fälgar och däck om de ska rengöras, så som dessa borstar från Wheel Woolies. Bromsdamm är inget du vill dra mot lacken.

    4, Tvätta uppifrån och ner. Annars finns det risk för skador då de nedre delarna på bilen är betydligt smutsigare än de övre delarna.

    5, Behandla bilen med vax/våtvax/sprayvax! Detta gör inte bara bilen snyggare i form av glans och reflektion, vaxet skapar även en hydrofobisk yta som gör att vatten stöts bort vilket gör det svårare för smuts att fastna. Som bonus slipper du tvätta bilen lika ofta, och risken för skador i samband tvätt minskas därigenom. Det är bra!

     

     

    Har du några frågor? Kontakta oss på info@rekondkompaniet.se

    Läs mer